Kuparinaula viimeistelee perinteisen puuveneen

Soutuvene on ollut kautta aikojen korvaamaton kulkuväline tuhansien järvien maassa ja olennainen osa kalastuksen perinnettä. Ympäristöystävällinen puuvene valmistuu käsityönä. Hämäläismallisia soutuveneitä ja kilpasoutuveneitä veistävä vesilahtelainen Jorma Nytorp on jatkanut puuveneiden veistämistä isänsä jalan jäljissä. Kaunis ja vakaa puuvene ei ole tuuliherkkä ja sopii siksi hyvin järvelle. Puu on lasikuitua pehmeämpi materiaali, joten vesillä laineiden äänimaailma on vaimeampi.

Perinteinen veneen valmistus aloitetaan kaatamalla metsästä puut, joista laudat sahataan. Laudat kuivuvat useamman vuoden, minkä jälkeen ne höylätään sopivaan vahvuuteen. Ainoat suuremmat työkoneet ovat mutterihöylä ja vannesaha, mutta muuten käytetään vain käsityökaluja. Jorma Nytorpin veneveistämöllä käytetään männystä ja saarnesta valmistettaviin veneisiin pääsääntöisesti Helsingin Raudan 35 mm kuparinaulaa ja kuparista venenaulan aluslevyä. Yhden veneen valmistaminen vaatii noin 600 kuparinaulaa. Kauniisti patinoituva kuparinaula on ihanteellinen veneen valmistuksessa, sillä se ei ruostu. Veneen pohjan ja laitojen laudat naulataan kuparinauloilla valekaarien avulla muotoonsa, jonka jälkeen kiinnitetään tukikaaret. Kuparinaula on teräsnaulaa pehmeämpi, joten vasaralla lyödessä naula niittaantuu ja kiristää veneen sauman.

Veneveistämö Nytorp toimittaa veneen soutuvalmiina airojen kanssa. Kevät on veneilyn sesonkia ja veneet valmistetaan tilausten perusteella. Veistämön vakiomallin venettä voidaan soveltaa asiakkaiden toiveiden mukaan muun muassa sisusteiden osalta. Esimerkiksi kuntoilijat haluavat usein tavallisten penkkien sijaan veneisiinsä rullapenkin. Veneet käsitellään luonnonmukaisesti tervalla ja pellavaöljyllä mutta veneen saa halutessaan myös puuvalmiina. Kunnolla kyllästetty puuvene kestää aikaa ja hyvin hoidettu vene säilyy vuosikymmeniä kesäisillä järvillä souteluun.